Hoe schrijf je een goede Airbnb advertentie?

Je advertentie op Airbnb is enorm belangrijk. Het is niet alleen als de vitrine van een winkel om de mensen naar binnen te krijgen, het is de winkel. Op jouw advertentiepagina bepaalt de gast of hij wel of niet jouw woning of een kamer boekt. Als je bijvoorbeeld in de zoekfunctie van Airbnb ‘Amsterdam’ intikt, vind je honderden advertenties. Hoe zorg je ervoor dat potentiële gasten jouw Airbnb advertentie aanklikken en hoe zorg je dat ze bij jou boeken?

Duidelijke advertentieteksten

Beschrijf de voordelen van jouw woning helder. Vertel wat er zo goed is, welke voordelen het voor de gast heeft en wat de omgeving te bieden heeft. Wees zo volledig mogelijk. Dingen die voor jou vanzelfsprekend zijn, weten de gasten niet. Probeer je te verplaatsen in je gasten en bedenk wat je zelf fijn zou vinden bij een vakantieverblijf. De kleinste dingen kunnen toegevoegde waarde geven. Is het stil ‘s nachts, is er een haardroger, heeft de keuken een magnetron, mogen ze fietsen gebruiken? Maar ook dingen als leuke barretjes of ontbijtplekjes, een vrij uitzicht of een park vlakbij zijn waardevolle toevoegingen.

Verkoop jouw woning zo goed mogelijk. Zorg dat je zoveel mogelijk interessante kenmerken uitlicht. Woon je dichtbij het Vondelpark, vertel wat zo fijn is aan het park, woon je naast het Museumplein, vertel dan welke interessante museums daar zijn. Veel toeristen kennen het Van Gogh museum en als in jouw advertentie staat dat het 5 minuten lopen is, is dat een  goede trigger. Veel toeristen weten maar een paar dingen van een stad, zelfs van Amsterdam. Laat je gasten daarom weten waarom jouw stad zo geweldig is.

Schrijf onweerstaanbare titels

De titel is voor een Airbnb advertentie enorm belangrijk. De titel is eigenlijk de vitrine van je Airbnb winkel. Neem daar de tijd voor, want als je titel niet goed is, klikken de mensen er niet op en wordt je tekst, waar je zo hard op hebt gezwoegd, niet eens gelezen. De titel zorgt dat jij er tussen die honderden advertenties uitspringt. Als veel mensen jouw advertentie bekijken, heb je niet alleen meer kans op een boeking, het is ook nog eens goed voor jouw score in de Airbnb zoekmachine. Schrijf daarom een onweerstaanbare titel voor Airbnb bezoekers.

Schrijf beeldend en concreet

Neem de lezer mee in jouw verhaal. Laat hem echt het gevoel hebben dat hij al in je appartement zit en hij niet alleen leest wat jij schrijft, maar het voor zich ziet. Dat doe je door beeldend en concreet te schrijven. Als je bijvoorbeeld schrijft dat er een park naast je woning ligt, dan is dat een feit en doet het niet veel met je. Maar als je de lezer meeneemt het park in, komt jouw verhaal tot leven:

‘Je wordt waker, loopt naar het raam en opent de gordijnen. De zonnestralen schijnen zo hard door het raam, dat je oog er even aan moet wennen. Vanuit de kamer zie je het park. Wat is er lekkerder dan ontbijten in het Vondelpark? Je zoekt een mooi plekje bij het water, de vogels fluiten erop los en op een kleedje leg je de net afgebakken broodjes, vers fruit en jus d’orange. Je partner pakt je hand vast en zegt: “Zullen we vandaag naar het Van Gogh museum?”. Dit wordt een mooie dag.’

In het voorbeeld hierboven merk je dat je meegenomen wordt in het verhaal. Wees niet bang om zo verhalend te schrijven. Je zal merken dat mensen het leuk vinden om te lezen en veel eerder overstag zullen gaan. In dit stukje is het natuurlijk erg beeldend geschreven en zo vertel je uitgebreid, maar niet heel veel. Wat je hieruit weet is dat je uitkijkt op het Vondelpark en dat er een oven aanwezig is. Probeer daarom een goede balans te vinden tussen informatie geven en beeldend schrijven.

Hoe schrijf je beeldend

Met beeldend schrijven zorg je ervoor dat de lezer jouw verhaal voor zich ziet en niet alleen leest. Met beeldend schrijven focus je op wat erg gebeurt, niet de handeling zelf: ‘De wielen kletteren over de rails. De bomen schieten langs me heen en ik zie het station al naderen. Net als ik denk dat hij doorrijdt, hoor ik de remmen piepen. Op het perron staat een groepje mensen te wachten. De machinist stopt zo, dat de deur precies voor de passagiers open gaat.’ Ik heb hier niet verteld dat ik in de trein zit, maar toch weet je het en zie je jezelf in de trein zitten die bij een station aankomt. Bedenk goed wat er precies gebeurt, let goed op de details en gebruik beeldende woorden. Schrijf je verhalend, zorg dan dat de volgende ingrediënten in jouw stuk zitten:

  • Een personage
  • Een tijdsperiode
  • Een plek in de fysieke wereld
  • Een gebeurtenis

Concrete woorden

Als mensen moeten nadenken, ben je ze snel kwijt. Zorg daarom dat je concrete woorden gebruikt, ofwel woorden die voor iedereen hetzelfde betekenen. Als ik je vraag hoe een papaja eruit ziet, zie je dat waarschijnlijk niet voor je. Misschien denk je aan iets groens, ik dacht met pitjes of zo, maar hoe precies… Terwijl als ik vraag hoe een sinaasappel eruit ziet, zie je direct een oranje ronde vrucht, met een kroontje aan de bovenkant en kleine gaatjes in de schil.

Het geheugen werkt als klittenband. Klittenband heeft allemaal haakjes en als iets veel lusjes heeft, blijft dat eraan haken. Hoe meer lusjes (tastbare herinneringen) er aan een woord zitten, hoe beter het blijft hangen in het geheugen. En dat is precies wat je wil, wat als er herkenning is in je geheugen, komen er allemaal beelden bij en zie je het voor je.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *