Veelgestelde vragen

mei 31, 2015

 
Is tijdelijke verhuur in Amsterdam toegestaan?

Het is in Amsterdam toegestaan om je woning tijdelijk te verhuren via tijdelijke verhuur of via toeristenverhuur voor maximaal 30 nachten per jaar en aan maximaal vier personen tegelijk. Met een short-stay of bed and breakfast vergunning, heb je deze maximale verhuurperiode niet. Buiten Amsterdam zijn de regels weer anders. Wij informeren je hier graag over.

 
Moet ik toeristenbelasting betalen als ik mijn woning tijdelijk verhuur?

Het is wettelijk verplicht om toeristenbelasting af te dragen. In Amsterdam is dit 6% van de prijs per nacht. Verhuur je jouw woning via BnB-Beheer, dan wordt dit automatisch aan de gemeente van Amsterdam overgedragen, hier heb je geen omkijken naar. Buiten Amsterdam gaat het vaak anders en betaal je bijvoorbeeld een vast bedrag per persoon.

 
Moet ik inkomstenbelasting betalen als ik mijn woning tijdelijk verhuur?

Je betaalt jaarlijks belasting over je inkomsten. Ook als dit via tijdelijk verhuur wordt gegenereerd, maar je hoeft dan niet alles op te geven. Er is een buffer ingebouwd voor onkosten die je als verhuurder maakt. Daarom hoef je maar 70% van de inkomsten op te geven, de overige 30% is vrijgesteld. Als je een woning door ons laat verhuren, verricht je zelf geen arbeid en zijn er mogelijkheden om de huuropbrengsten onbelast in box 3 te laten vallen.

 
Is er een minimale of maximale verhuurperiode?

Je kunt je woning vanaf 2 dagen al verhuren. Er is in Amsterdam een maximale verhuurperiode van 30 dagen om zonder vergunning je woning tijdelijk te verhuren. Wil je jouw woning in Amsterdam langer verhuren of weten of een vergunning interessant voor je is, laat je dan eens informeren over de opties. We adviseren je graag.

 
Kan een kale of gestoffeerde woning via jullie verhuurd worden?

Een kale of alleen gestoffeerde woning is niet geschikt voor toeristenverhuur, maar wel voor long term aan bijvoorbeeld expats. Het kan natuurlijk wel ingericht worden. Vraag ons eens naar de opties.

 
Wat kan ik verdienen als ik mijn woning verhuur?

Er is geen vaste prijs voor het verhuren van je woning. De opbrengsten hangen af van de locatie, de faciliteiten en hoeveel personen er kunnen verblijven. Je verdient gemiddeld meestal 150 tot 300% meer dan regulier verhuur.

 
Wat kost het om tijdelijk verhuur uit te besteden?

Bij BnB-Beheer maak je als verhuurder geen kosten, alleen inkomsten. Je kunt kiezen om gegarandeerd een vast bedrag per maand te ontvangen, of we rekenen een percentage van de opbrengsten. Uit ervaring blijkt dat de laatste optie altijd meer inkomsten bij tijdelijk verhuur oplevert.

 
Hoe dien ik mijn woning opleveren?

Wij gaan er vanuit dat het appartement schoon is en klaar voor verhuur. Je hoeft dit echter niet zelf te doen, wij kunnen dit ook voor je doen. Zorg voor voldoende handdoeken voor de gasten en altijd een extra setje handdoeken. Hetzelfde geldt voor het beddengoed. Maak instructies voor het gebruik van apparatuur, inclusief de WiFi en tv codes. Verder zijn er minimaal 2 sleutels van de woning nodig om deze te beheren.

 
Ben ik verzekerd als er iets gebeurt?

Als er schade ontstaat door toedoen van de gasten, ben je daarvoor verzekerd via onze partnerwebsites. Zo ben je via Airbnb tot €800.000 verzekerd en via Wimdu tot €500.000. Hun voorwaarden zijn hierop van kracht.

 
Wat is de procedure bij schade of diefstal?

We inventariseren de woning altijd voordat we beginnen met verhuren. We kijken dan naar de staat van de woning en de inboedel. Na elk verblijf lopen we de woning na om na te gaan of er sprake is van brand, schade en/of diefstal. Is dit het geval zijn, dan treden wij direct op.

 
Zijn er eisen voor de brandveiligheid?

Om de woning tijdelijk te kunnen verhuren, moet deze voldoen aan de brandveiligheidseisen. Dit betekent dat er voldoende rookmelders aanwezig zijn, het onderhoud van je gasfornuis goed is en er een vluchtroute is.

 
Kan ik de verhuur annuleren als het toch niet uitkomt?

Als er boekingen staan, is de verhuur niet zomaar te annuleren. Indien er sprake is van urgentie, kan de woning in overleg uiteraard uit de verhuur gehaald worden. Afhankelijk van het aantal openstaande boekingen zijn hier dan wel kosten aan gebonden.

 
Kan ik tussentijds mijn woning in?

We maken met de gasten afspraken over privacy, daarom is het niet mogelijk om zomaar naar binnen te gaan als zij daar verblijven. Bij urgentie is dit uiteraard wel in overleg mogelijk. Als er op het moment geen gasten verblijven, kun je in overleg je woning gewoon betreden. Moet de woning op bepaalde dagen beschikbaar zijn voor bijvoorbeeld bezichtigingen, maak dan afspraken, zodat we de woning die dagen vrijhouden voor je.

 
Hoe weet ik wanneer de woning is verhuurd?

Je kunt online de boekingen bekijken in het Google speadsheets document. Je krijgt hiervoor inloggegevens, zodat je altijd inzicht hebt.

 
Kan ik de gasten vertrouwen?

Bij het starten van de samenwerking, maken we een gewenst gastenprofiel. Bij elke boeking worden de gasten hierop gecontroleerd. We accepteren alleen gasten die binnen het profiel vallen en die aan de hand van de communicatie vooraf en onze ervaring door de selectie komen. Ook dienen de gasten de huisregels schriftelijk te accepteren vóór de boeking. Is er ondanks deze procedure toch overlast, dan nemen we dit altijd serieus en treden we direct op.

 
Moeten mijn buren geïnformeerd worden?

Je buren zullen waarschijnlijk merken dat je jouw woning tijdelijk verhuurt. Het is daarom verstandig om dit vooraf aan te geven, om onduidelijkheden te voorkomen. Zo zorg je ook vaak voor meer begrip mocht er om wat voor reden een keer overlast zijn. Indien gewenst, geven wij onze contactgegevens voor dringende zaken. Ben je aangesloten bij een Vereniging Van Eigenaren, dan moeten zij goedkeuring te verlenen voor shortstay verhuur.

 
Wat gebeurt er met mijn post?

Binnengekomen post wordt altijd verzameld en kan, indien gewenst, opgestuurd worden.

 
Is er een algemeen nummer voor vragen?

Uiteraard kun je contact opnemen via deze site, maar we hanteren geen algemene telefoonnummers. Je krijgt 1 aanspreekpunt, waar je met al je vragen terecht kunt. Dit is meestal dezelfde persoon die ook het contact met de gasten verzorgt. Zo weet hij of zij goed wat er speelt.