Waarom en hoe gebruiken reizigers Airbnb?

Airbnb heeft zich in no-time als een serieuze partij genesteld in de wereld van toerisme. Sterker nog, Airbnb heeft een behoorlijke impact gehad in het toerisme en hoe mensen reizen. Onlangs heeft Dr Daniel Guttentag van de Ryerson universiteit een onderzoek gedaan naar waarom toeristen Airbnb gebruiken en hoe ze het gebruiken en daar zijn leuke inzichten uit gekomen.

Airbnb gasten hebben andere wensen

Ondanks dat Airbnb wellicht lijkt op iets voor vooral backpackers, blijkt uit het onderzoek dat slechts een klein deel van de reizigers backpackers zijn. Net als dat de meeste reizigers een volledig appartement huren en liever niet het huis delen met de host, wat je misschien zou verwachten. Als je kijkt naar de cijfers, gebruiken reizigers Airbnb toch anders dan de dienst in eerste instantie oogt. Zelfs Airbnb heeft zelf niet zo goed door waar haar reizigers de dienst voor gebruiken. Airbnb gasten zijn vooral aangetrokken tot de praktische zaken zoals kosten, locatie en voorzieningen, terwijl Airbnb in haar marketing zich alleen focust op de lokale beleving en interactie. Gelukkig voor het bedrijf krijgen ze hun bekendheid voor meer dan 80% uit mond tot mond reclame.

Cijfers uit het onderzoek

Wat voor soort reis/reiziger

kenmerken-airbnb

De meeste reizigers gebruiken Airbnb voor vrije tijd en slechts een klein deel is backpacker.

Soort verblijf en aantal nachten

kenmerken-verblijf

De meeste gasten verblijven 2, 3 of 4 nachten en het liefst in een volledige woning.

Medereizigers

soort-medereizigers

Verreweg de meeste Airbnb reizigers nemen 1 medereiziger mee. Dus zelfs een kleine woning met slechts 2 slaapplekken is voor een groot deel interessant.

Gebruik van Airbnb

geschiedenis-airbnb

De meeste mensen gebruiken Airbnb slechts 1 of enkele keren, echter zie je dat de meeste toeristen Airbnb slechts kort gebruiken, dus je hebt zomaar kans dat deze diagrammen er over een paar jaar heel anders uitzien en dat het gemiddeld gebruik hoger ligt.

Reden voor Airbnb gebruik

waarom-ze-airbnb-gebruiken

Zoals je ziet is de prijs en locatie voor de reizigers het allerbelangrijkst en komt lokale beleving en interactie op de laatste plaats.

Impact op andere accommodaties

effect-concurrentie

Hoe komt Airbnb aan haar klanten

hoe-komt-airbnb-aan-klanten

Mond tot mond reclame is bij Airbnb heel sterk. Dat is niet alleen voor de bekendheid van Airbnb, maar ook tussen reizigers. Recensies schrijven voor een accommodatie is een belangrijk onderdeel bij Airbnb en zorgt dat je verblijf meer wordt verhuurd.

Tevredenheid Airbnb gasten

tevredenheid-airbnb

Loyaliteit naar Airbnb

loyalty

Redenen voor de keuze van Airbnb

redenen-voor-airbnb

Verwachtingspatroon

ervaring-airbnb

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *